“Contact Improvisation is an open-ended exploration of the kinaesthetic possibilities of bodies moving through contact. Sometimes wild and athletic, sometimes quiet and meditative, it is a form open to all bodies and enquiring minds.”

Ray Chung workshop announcement, London, 2009

 

Tehnica de improvizatie prin contact este un sistem de miscare in continua evolutie, fiind una dintre cele mai populare forme de dans postmodern initiata de coregraful Steve Paxton in 1972. Tehnica se bazeaza pe comunicarea dintre doua corpuri in miscare si relatia lor cu legi ale fizicii precum: gravitatia, puterea elanului (momentum) sau forta inertiei. Corpul are nevoie sa fie cat mai senzitiv la impulsurile naturale pentru a dobandi fluiditate si astfel renuntarea la tensiune musculara este unul dintre aspectele cele mai importante.

Dintre principiile fundamentale ale tehnicii de Contact Improvisation fac parte: transferul de greutate, contrabalansul, distribuirea greutatii, rularea punctului de contact, caderi, ridicari bazate pe folosirea avantului, a energiei in continua miscare. Din procesul pregatitor pentru acest tip de dans fac parte exercitii de detensionare musculara, eliberare a articulatiilor, folosirea respiratiei, folosirea privirii relaxate, nefocalizate, precum si lucru cu patenerul prin atingere ceea ce stabileste o legatura intre parteneri.

Este desemenea nevoie ca toate simturile sa fie “treze”: auzul, simtul tactil si bineinteles cel vizual cat mai extins pentru a facilita comunicarea partenerilor.

In general este un stil de dans care persupune un al doilea partener dar uneori se danseaza si in mai multi, trio-uri sau cvartete.

Comunitatea de C.I. din intreaga lume este extrem de numeroasa iar in multe tari europene sau in S.U.A. exista frecvent intalniri numite “jam session-uri” unde practicantii interactioneaza liber. Este un stil de dans foarte placut si liber care creeaza noi moduri de comunicare intre oameni.

Cursurile vor contine atat exercitii de tehnica propriu-zisa precum prize, transferul de greutate, gasirea punctului de contact, cat si improvizatii cu diferiti parteneri in care vom invata sa ne conectam la energia lor, sa dam si sa primim. Atmosfera va fi una plina de caldura si suport, cautand deschiderea tuturor simturilor participantilor.  Deasemenea participarea la jam-session-uri de contact va fi o oportunitate sa interactionam cu alti oameni din comunitatea dansului si sa aplicam cele invatate in cadrul cursului. Cursurile au fost tinute de-alungul timpului de catre Cristina Lilienfeld in colaborare cu profesori precum: Virginia Negru, Joel Silva.

Contact Improvisation lucreaza atat la nivel fizic si energetic, cat si la nivel psihic, deschizand constientizarea asupra modelelor noastre de a relationa chair si in viata curenta.

Scopul principal va fi acela de conectare si comunicare nonverbala si descoperirea placerii de a ne misca.

 

“The simple pleasure of moving and living through one’s body is what I think matters most here. And the pleasure of dancing with someone in a spontaneous, unplanned way, free to create without disturbing one’s partner. It’s an extremely inspiring form of dance.”

Steve Paxton, interviewed on CBC Radio in March 1977, quoted in Contact Quarterly, vol III, no 1.

https://www.youtube.com/watch?v=ED8hNoulZv4

 

Experienta Cristinei in Contact Improvisation:

 

Am lucrat cu profesori precum: Nancy Stark Smith (S.U.A.), Andrew Harwood (S.U.A), Jess Curtis (S.U.A), Ray Chung (S.U.A.), Scott Wells (S.U.A.), Hilde Rustad (Norvegia), Alicia Grayson (S.U.A.), Malcom Manning (UK/Finlanda), Charley Morrisey (UK), Niclas Valenti (Suedia), Mirva Makinen (Finlanda), Benno Voorham (Olanda), Bernd Knappe (Germania) - In cadrul festivalului de Contact Improvisation care are loc la Cluj in fiecare an, incepand din 2006 pana in prezent.

Martin Keogh (S.U.A.) - Festivalul din Budapesta-2009.

Steven Batts si Ursula Luebli, Eric Schoefer (Irlanda) care a avut loc la C.N.D.B-2006.